Huwelijksreis

P.S.: Klik op foto's voor groter formaat ...

28 mei 2004: Dudzele - Cancún

28 mei zijn we zoals voorzien om 8 uur in een boeiing 767opgestegen richting Cuba. Na een vlotte vlucht van zo'n 11 uur zijn we eerst op de luchthaven van Varadero (Cuba) geland voor het afzetten van enkele passagiers. Na de nodige veiligheidscontroles en het opstappen van een aantal huiswaarts kerende personen vlogen we nog een uurtje door naar onze eindbestemming Cancún in Mexico.

Rond 15 uur lokale tijd zijn we dan uiteindelijk in het reeds 30 graden warme Cancún geland. Het gevoel na het uitstappen is moeilijk te beschrijven ... precies de uitlaat van het vliegtuig die in onze richting blies!

Na het oppikken van onze bagage en de nodige formaliteiten te hebben doorstaan, werden we naar een busje verwezen voor een half uur durend ritje richting ons eerste hotel Radisson in Cancún. Daar aangekomen werden we, na enig oponthoud, een kamer toegewezen waar we later op de avond onze eerste Mexicaanse nacht konden doorbrengen. Na een verkwikkende douche zijn we, samen met enkele van onze mede-rondreizigers, op zoek gegaan naar "La Playa" en een stevig avondmaal.

29 mei 2004: Cancún - Valladolid - Chitzen Itza - Merida (315 km)

De volgende morgen moesten we rond 7 uur uit de veren voor de eerste dag van onze rondreis. Na een stevig ontbijt en het uitchecken van ons hotel mochten we met z'n allen de bus op. Eens vertrokken werd het programma van de rondreis overlopen en maakten we kennis met onze toch wel uitmuntende gids "Yves".

Zoals voorzien was onze eerste stop een bezoekje aan het kleine kerkje en een wandeling op de "zocola" (autovrij plein) van het koloniale stadje Valladolid.

Omdat de temperatuur ondertussen reeds ruim 40 graden had bereikt waren we meer dan gelukkig met de volgende voorziene stop. Onze gids wist een kleinere  "Cenote"  zijn die, integenstelling tot de voorziene halte, niet te druk  is en waar een rustige maar vooral frisse duik mogelijk was!

Na de welgekomen verfrissing en een te smaken Mexicaans buffet stond de eerste archeologische site "Chitzen Itza" op het programma.

Chitzen Itza was zo'n 1000 jaar geleden een belangrijke Mayastad. Wie de serieus steile beklimming van de Kukulcan piramide of "El Castillo" aandurft wordt er beloond met een schitterend uitzicht op alle andere ruines waaronder het balspelstadion, het paleis met de 1000 kolommen, het offerbeeld en het gebouw met de doodshoofden.

Bij het indrukwekkende balspelstadion zijn afbeeldingen te zien van de onthoofding van het verliezende (of misschien wel winnende) team. Op het altaar van Chacmool hebben duizenden harten gelegen, gesneden uit nog levende krijgsgevangenen.

De topattractie, de schaduw van een naar beneden slingerend lijf van de slang op de piramide, is er jammergenoeg alleen op 21 maart en 21 september te bewonderen.

Na een lange, hete en vermoeiende dag reden we naar hotel "Mission Mérida" waar we diezelfde en de volgende nacht verbleven.
Het hotel is, zoals de naam al aangeeft, gelegen in Mérida. Mérida (witte stad) is een voor Mexicaanse begrippen middelgrote stad met circa één miljoen inwoners. Toch maakt de stad een rustige provinciale indruk en 's avonds wordt rond het centrale plein in de stad het verkeer stilgelegd en gaat men op straat volksdansen en muziek maken. Die avond zijn we opnieuw met enkele medereizigers een hapje gaan eten in het wel héél gezellige "Pancho's", een aanrader van onze gids!

30 mei 2004: Mérida - Celestun - Mérida (90 km)

De tweede dag van onze rondreis stond eerst en vooral een bezoekje aan de markt van Mérida op het voorgeschreven programma. Onze gids daarentegen, fantastisch als hij was, had een veel beter idee ... Hij nam ons mee naar een typisch lokale markt, een eindje verderop, waar we tevens allemaal een rondritje maakten  in een Mexicaanse bakfiets.

Omdat Yves ook  de gewone Mexicaanse bevolking aan ons wou voorstellen zijn we, gewapend met de nodige zakken lekstokken, vervolgens nog een stevige wandeling gaan maken in een van de vele wijken uit die buurt. Hier besef je pas echt dat geld niet gelukkig maakt!

Tegen de middag zijn we dan terug zoals voorzien doorgereisd naar het nationaal natuurpark "Flamingo Mexicana" nabij Celestun. In een klein motorbootje op de Esperanza-rivier zijn we er naar reigers, pelikanen en roze flamingo's gaan "zoeken". Voor diegenen die nog wat afkoeling zochten was er tevens tijd voor een duik in de Mangrove waar ons bootje even halt hield ...

De rest van de dag werd aangenaam gevuld met het middagmaal en een uitgebreide siësta, inclusief cocktailke, aan het strand :)

31 mei 2004: Mérida - Uxmal - Kabah - Campeche (270 km)

Na een slapeloos nachtje (Mieke was door een aantal Mexicaanse bacteriën geveld) stonden op de laatste mei-maand dag twee sites "Uxmal en Kabah" op het programma.

In Uxmal vormen het nonnenklooster en het paleis van de gouverneur een harmonieus geheel op deze toch wel indrukwekkend grote site.
De Tempel van de Tovenaar, volgens de legende gebouwd in één nacht, mocht jammergenoeg niet meer beklommen worden. Deze tempel is namelijk de steilste van allemaal en ondertussen veel te gevaarlijk bevonden. De hoge piramide, ook wel "Piramide van de Papegaaien" genoemd, mocht wel nog beklommen worden en biedt tevens een schitterend uitzicht over de omgeving.

De tweede site "Kabah" was, gelukkig voor Mieke, een iets minder grote site vooral bekend door het Paleis van de Maskers waar de afbeelding van de regengod Chaac ontelbare keren aanwezig is.

Om iedereen wat van al die "stenen" te laten bekomen stopten we op het eind van de dag nog even in het havenstadje Campeche. Campeche  is lange tijd één van de rijkste steden geweest door de uitvoer van gekleurd textiel en zout. De rijke haciendabezitters lieten in het begin van de 19de eeuw mooie gebouwen oprichten die vandaag de dag nog steeds een majestueus beeld aan de stad geven.

Na deze uitputtende en opnieuw verdomd hete dag werden we aan Hotel Debliz afgezet. Die avond hebben we uitzonderlijk in het hotel het avondmaal genoten om zo vroeg mogelijk in bed te belanden!

1 juni 2004: Campeche - Palenque (350 km)

De dag voordien vroeg in bed ... maar op dinsdag waren we er héél vroeg bij voor de start van een 5 uur durende rit richting Palenque! Tijdens de busrit konden we o.a. de prachtige chique villa's van Campeche bewonderden, enkele van de vele anekdotes van de gids beluisteren, genieten van het uitzicht of gewoon wat slaap inhalen.

Palenque is een bijzonder indrukwekkende site temidden van het dichte groene oerwoud. Het hoogtepunt van Palenque is het Mayacomplex met de tempel der inscripties, waar pas in 1952 een geheime gang werd ontdekt naar het binnenste van de piramide. Tot op vandaag worden in Palenque nog steeds nieuwe ontdekkingen gedaan!

Na deze zeer bevredigende dag werden we in ons volgende hotel Plaza Palenque beloond met een aantal leuke honey-moon surprises, waaronder een heerlijke cocktail van het huis!

Diezelfde avond regende het voor de eerste keer en zijn we, getipt door onze gids, naar een poepchique en internationaal restaurant "La Selva" geweest. En het moge gezegd zijn ... het was heerlijk!

2 juni 2004: Palenque - Misol Ha - Agua Azul - Palenque (180 km)

Naar deze dag hadden we met z'n allen uitgekeken. 2 juni was de dag waarop we de watervallen van Misol Ha en Agua Azul gingen bezoeken.

Na een helse busrit door het berglandschap waren we eindelijk bij de zo vaak besproken waterval van Misol Ha aangekomen. De waterval van Misol Ha is een 30 meter hoge waterval temidden van de tropische jungle. Het is er mogelijk achter de waterval langs te lopen, in het water onder de waterval te zwemmen en een moeilijk toegankelijke grot te bezoeken.

Na Misol-Ha was het de beurt aan het overdonderende Agua-Azul. Over een afstand van ongeveer 2 kilometer daalt de rivier 1 kilometer in hoogte. De waterversnellingen veroorzaken er kleine watervallen en de nabijgelegen heuveltoppen geven een schitterend uitzicht op de rivier en de de jungle.
Aangezien het de avond voordien had geregend was waterstroom niet helderblauw maar wel véél krachtiger dan bij droog weer!

Tijdens onze rit terug naar opnieuw Hotel Plaza Palenque werden we nog getrakteerd op een fikse regenbui. Aangekomen in ons hotel was van de regen niets meer te merken en een spelletje "kokosnootwerpen" in het zwembad bleek een leuk tijdverdrijf!

Net zoals de vorige avond zijn we ook die avond opnieuw naar Restaurant "La Selva" getrokken. Daar werd ons de vorige avond een "Cucaracha" beloofd als we met het dubbel aantal personen terugkwamen...

3 juni 2004: Palenque - Kohunlich - Chetumal (495 km)

De voorlaatste dag van de rondreis, na jammergenoeg weer een serieus lange busrit (7 uur), brachten we nog een bezoekje aan Kohunlich.

Kohunlich ligt ver afgelegen temidden het tropische regenwoud en is bekend om de reusachtige maskers die er in de hoofdtempel te vinden zijn. De maskers stellen de verschillende standen van de zon voor en zijn vaak te zien in de reisbrochures...

Net zoals eerder al noodzakelijk bleek, waren diverse muggenwerende middeltjes hier geen overbodige luxe!

Die avond aangekomen in hotel Los Cocos te Chetumal hebben we met de harde kern :) nog een wandelingetje gedaan. De laatste avond van de rondreis kon uiteraard ook niet voorbijgaan zonder de nodige cocktails ...

4 juni 2004: Chetumal - Tulum - Riviera Maya (495 km)

De laatste dag van de rondreis is voorbijgevlogen. Een drie uur durende rit naar de archeologische site Tulum en nadien doorrijden naar ons hotel voor een welverdiende week platte rust!

Tulum is dankzij zijn idyllische ligging het enige bekende Maya-fort aan de Caraïbische kust. De bouwwerken op deze site zijn vrij klein en het Mayacentrum is ommuurd langs het vasteland. De zeetempel was gewijd aan de vallende god of de ondergaande zon.

Na Tulum en afscheid van onze uitmuntende gids, vlotte chauffeur en fantastische medereizigers was het dan eindelijk zover.

NIKS, NOPPES, NIEMANDALLE MOETEN DOEN BEHALVE ETEN EN DRINKEN ... AAAAAAAAAAAAAAH

KANTENAH PALLADIUM GRAND RESORT  (van 4 tot 11 juni 2004)

In een uitzonderlijk fantastisch, gigantisch, gezellig, verzorgd en prachtig aangelegd resort in de Riviera Maya hebben we ons een volledige week  laten gaan ... :-)
Onze mond viel open toen we aankwamen en is eigenlijk, behalve bij het snorkelen in Xel-Ha op woensdag, niet meer dicht geweest!

Voor wie nog meer wenst te weten over onze huwelijksreis ... een filmreportage is in de maak! Stuur hiervoor best een mailtje of telefoneer ons even ...

Ondertussen ook geboeid door de Mayacultuur? Neem dan zeker nog een bezoekje aan volgende interessante websites: